Annons

Annons


5 goda vanor för 2017

IMG_20170113_214326_530

Jag, min syster och min vän J började året genom att på nyårsdagen vinterbada med havsbad i Ystad och varm härlig bastu! Det blev startskottet för mitt hälsoår. Förra året var nämligen tyvärr ett ganska osunt år för mig där jag jobbade på tok för mycket och blev sliten av den stress jag utsattes för. Jag gav mig inte tid att röra på mig så mycket som jag vill och blev därför i längden också tröttare. Efter att ha fått löparknä slutade jag också nästan fullkomligt att springa. Men det lärde mig också mycket, nu känner jag till mina begränsningar och i år ska jag framför allt ha i åtanke att vara snäll till mig själv genom nya, goda vanor.

30 dagar med yoga!
I början av månaden bestämde jag mig för att eftersom jag har så svårt för att göra yoga hemma var det lika bra att hoppa på en yogautmaning och göra det till rutin. Jag gör Adrienes yoga med pass på mellan 15-40 minuter och det har aldrig en endaste dag varit svårt att ta sig den lilla tiden att röra på kroppen. Jag har mindre ont i ryggen och är inte alls så stel i nacke och rygg som jag brukar vara intensiva jobbperioder när jag hänger över en kamera eller står och lagar mat hela dagarna. Dessutom blir det en underbar paus att få vila från stress och andas ut.

Sticka
Ja, det låter ju lite knasigt men stickning är väldigt meditativt, man kan inte sitta och skrolla med mobilen samtidigt eller multitaska så fasligt mycket med båda händerna upptagna i en enda repeterande rörelse. Helt enkelt ett sätt för mig att sitta ner och andas lugnt ett tag.

Dricka vatten
Vanligen börjar jag dagen med ett glas varmt citronvatten, det sätter igång kroppen, värmer och är en bra start för att hålla kroppen från uttorkning. Så fort jag druckit för lite under en dag kommer huvudvärken som ett brev på posten.

Hemmaspa
Det låter kanske flådigt med spa men egentligen menar jag bara att ge sin kropp lite uppmärksamhet. En sockerskrubb för ansiktet ger babylen hud och ett varmt bad är ytterligare ett sätt att komma bort från stressen för en stund.

Sitta ner och äta
Detta är mångt mycket lättare sagt än gjort för mig. För som matkreatör står jag ofta i köket flera timmar under dagen och provlagar recept, bakar och håller på. Det provsmakas gång på gång, kanske behövs det mer salt?, så äter man en brödkant, en halv lussekatt och de där apelsinskivorna som blev över. Kanske äter jag pastarätten som just fotograferats, men nu är den kall och jag har redan börjat förbereda nästa rätt så jag tar några gafflar i farten och sedan är lunchen över… (pust!) Att sitta ner och äta, äta långsamt och framförallt vara mer närvarande vid måltiderna är definitivt min utmaning i år.

LÄS OCKSÅ


Kommentera

Annons


Annons


SENASTE NYTT FRÅN FEMINA



Laddar